søndag den 23. juli 2023

Strikkede tørklæde



  

Jeg har strikkede dette tørklæde i akrylgarn – da moren min ikke tåler uld 

Materialer: 
Strikkepinde nr 4, 
60 g garn 
ekstra strikkepind - til hvile af masker ved deling 
Saks og stoppenål 

Forkortelser: 
m: maske 
r: ret 
vr: vrang 
p: pind 
gfm: garn foran masken 
rsm: ret sammen 
slo: slå om 
la: løst af 
lao: løst af over 
( ): gentage pinden ud 

Videoer: 
Jeg har udarbejdet videoer hvor jeg viser hvordan jeg strikker: 






Icord: 

Jeg strikker Icord på følgende måde: 

1. 1 r, næste m gfm flyt m, 1 r, næste m gfm flyt m, 1 r, sidste m gfm flyt m, vend 

Denne sætning gentager jeg i starten og slutningen af tørklædet. 

Når jeg strikker Icord-maskerne og skal strikke mønster gør jeg det på følgende måde:
 
1. 1 r, næste m gfm flyt m, 1 r, strik mønsteret til der er 3 m tilbage på p, næste m gfm flyt m, 1 r, sidste m gfm flyt m, vend striktøjet  

Mønster: 

Perlestrik: 
1. (1 r, 1 vr) 
2. (1 vr, 1 r)
 
Disse to pinde gentages, så længe mønstret strikkes 

Flask snonings mønster: 
1. 2 vr, (2 rsm, slo, 2 vr) 
2. 2 r, 2 vr til de 2 m, som strikkes r 
3. 2 vr, (slo, 1 la, 1 r, lao, 2 vr) 
4. 2 r, 2 vr til de 2 m, som strikkes r 


Opskriften: 

1. Slå 6 masker op på p. 4 – strik 8 p. Icord – på næste p. tages 1 maske ud, ved at strikke 2 m, i den 2 strikkede Icord-maske (se video Icord) 

2. Forsæt med Icord, mens der tages masker ud på hver 8 p. ved at det strikkes 2 m i den 2 Icord maske - til der er 32 masker i alt. - maskerne i mellem Icord`en strikkes i mønsteret perlestrik (se video udtagning med Icord) 

 3. Når du har 32 masker i alt – strikkes 8 p. (3 m Icord, 26 m perlestrik, 3 m Icord) 

4. Nu deles maskerne på 2 pinde, med 16 m på hver pind – når de deles tages der skiftevis en maske og sættes på hver deres pind (se video deling til rib, første side) 

5. Strik 16 pinde rib (1 r, 1 vr) – først de 16 m på den ene pind og der efter strikkes 16 pinde rib (1 r, 1 vr) på de masker som er på den anden pind (se evt. video opsamling af anden side af rib) 

6. Samle maskerne på samme pind ved at strikke 1 m fra hver p således, de 3 første masker er Icord m, 2 vr , 2r, 3 sidste masker er Icord m, vend og strik 1 pind således, Icord, strik det maskerne viser (ret over ret og vrang over vrang) Icord (se video samling efter rib) 

7. Icord, mønster: falske snoninger mønster, Icord – dette gentages til denne del måler 38 cm – eller til du syntes at længden passer dig 

8. Del nu maskerne på 2 p. og strik 16 p rib (1 r, 1 vr) på begge pinde 

9. Samle maskerne på en p igen og strik 8 p., således Icord, perlestrik, Icord 

10. Næsten p tages der 1 m ind og herefter tages der ind på hver 8 p. til der er 6 m tilbage – her strikkes 8 p Icord og lukkes af 

11. hæft ende

Ingen kommentarer:

Send en kommentar